Macht en Pracht in de Gelderse streken

RBT KAN voert in 2018 tot en met 2020 een campagne uit om de kastelen en landgoederen in de Gelderse streken meer onder de aandacht van het publiek te brengen. De communicatie gaat aan de hand van drie thema’s: beroemde gasten & bewoners, bijzondere interieurs & kunstcollecties en parken, tuinen en landgoederen. Het publiek wordt interessante combinaties, van logies, eten en drinken en bezoek aangeboden. Denk aan overnachten in een kasteelhotel, fietsen door een historisch landgoed met uitzicht op het bijbehorende huis, bezoek aan een kasteelmuseum en een diner in een kasteelrestaurant. Of variaties daarvan. De activiteiten richten zich zowel op de Nederlander als op de Duitser en Vlaming in de grensregio.
De Gelderse campagne loopt in het verlengde van de gelijknamige NBTC-campagne voor de 29 belangrijkste Kastelen en landgoederen van Nederland. Van deze 29 bevinden zich er 12 in Gelderland. De NBTC-campagne richt zich op Duitsland en Vlaanderen en is een van de verhaallijnen uit het Holland City-concept. Daarmee worden thematische locaties in ons land met elkaar verbonden en onder de aandacht van de buitenlandse bezoeker gebracht. RBT KAN is een van de inhoudelijke projectpartners van NBTC.

Uitvoering
Participanten zijn kasteelmusea, kasteelhotels, kasteelrestaurants en landgoederen met een bepaalde publieksopenstelling. In 2018 schreven 32 locaties zich in voor deelname. Ook gemeenten die zich als kasteel- of landgoedgemeente presenteren, dragen bij aan de campagne. De campagne kent zowel een online, offline als een social media-component. Ook is er ruimte aandacht voor persbewerking. Netwerkvorming en kennisuitwisseling zijn bovendien essentiële onderdelen van de campagne. Op 28 november 2018 is er een netwerkbijeenkomst bij Kasteel Cannenburch. Kastelen die zich in 2018 (nog) niet voor deelname aan de campagne hebben ingeschreven, kunnen zich tot eind 2018 aanmelden voor deelname vanaf 2019.

Toolkit
Download hier de Macht en Pracht in de Gelderse streken Toolkit die kosteloos door partners en pers kunnen worden ingezet met als doel het toerisme in de regio te bevorderen. De toolkits zijn voorzien van een gebruiksinstructie voor het beeldmerk, beeldmateriaal, logo’s, colofon en lettertype’s.

Toolkit

Samenwerkende partners
Projectleiding is in handen van Erwin Akkerman, projectmanager bij RBT KAN. In het project wordt intensief samengewerkt met VisitVeluwe, Stichting Achterhoek Toerisme, RBT Rivierenland, stichting Kastelen, Buitenplaatsen en Landgoederen en NBTC Holland Marketing. Er is voorts inhoudelijke afstemming met oorspronkelijk initiatiefnemer gemeente Rheden, provincie Gelderland en verschillende kasteel/ en landgoedeigenaren.

Meer informatie
Partijen die interesse hebben in deelname kunnen contact opnemen met Erwin Akkerman, tel. (0481) 366 250 of e.akkerman@rbtkan.nl.