Gelderland levert je mooie streken…

Gelderlandlevertjemooiestreken-def

De campagne “Gelderland levert je mooie streken…” presenteert de vier Gelderse streken (regio Arnhem Nijmegen, Veluwe, Achterhoek en Rivierenland) aan relevante doelgroepen binnen Nederland. Na enkele jaren van awareness campagnes met een focus op TV en radio is in 2O16 gestart met een nieuwe strategie. Van brede awareness (“Gelderland levert je mooie streken…”) naar het dieper uitwerken van thema’s (niches) en doelgroepen (“wat zijn precies die ‘streken’ die voor mij als persoon relevant zijn?”). Dit wil zeggen de juiste boodschap, op het juiste moment, voor de juiste doelgroep. Van een traditionele zendcampagne wordt er geleidelijk meer focus gelegd op consumer engagement.

Het gaat niet puur om het ‘traditionele ‘ bereik van een campagne maar om de impact die een campagne heeft op de potentiële bezoeker (consumer engagement). De campagne Gelderse streken is er op gericht om inspirerende verhalen over de ontelbare en diverse ervaringen in de niches van de Gelderse streken te delen met de doelgroepen (contentmarketing). Hierbij wordt er gericht op het verknopen, verbinden en combineren van deze ervaringen, teneinde meerdaags bezoek te stimuleren. De focus zal hierbij liggen op onderstaande niches:

Eropuit met kinderen;
Fietsen & wandelen;
Cultuur;
Smaak / genieten.

Geldersestreken.nl vormt het hart van de campagne. Een inspirerend, continu groeiend contentplatform waarop authentieke verhalen in verschillende
verschijningsvormen (tekst, foto, video, audio, etc.) uit de vier niches en regio’s een thuis wordt gegeven. De regio’s vertellen deze verhalen niet alleen zelf maar juist anderen vertellen de verhalen. Deze aanpak heeft meer impact en wordt als authentieker ervaren. De verhalen halen we op in de communities, bij partners en via een aantal campagnes. In 2016 is er een enorme slag gemaakt op het gebied van content (verhalen). In 2017 wordt geldersestreken.nl gerestyled zodat de content nog beter kan worden gepresenteerd aan de bezoekers.

Campagnes
Geleidelijk wordt de focus verlegd van een aantal awareness piekmomenten per jaar naar een meer permanente aanpak. Het hele jaar door is er contact met
de doelgroepen om te zorgen dat zij de informatie krijgen die bij hen past. Naast deze permanente online content aanpak zijn er diverse campagnes om op een bepaald moment de verhalen (partners) binnen een specifieke niche uit te lichten via de juiste kanalen. Tijdens deze campagnes wordt er niet alleen ingezet op het vertellen van de verhalen maar ook op het ophalen van de verhalen. Middelen die hiervoor ingezet worden zijn:

• Social media incl. winacties (o.a. Facebook, Instagram, Twitter, YouTube);
• Radio (o.a. Q-music, Skyradio, NPO1, NPO2);
• Online advertising (o.a. social en Google);
• Online video (YouTube, Instagram, Facebook, online TV, Uitzending Gemist);
• Influencer marketing (blog- & vlogtrips);
• Online & offline content integratie (advertorials in special interst bladen en websites).

Gedeputeerde Jan Jacob van Dijk: ‘Gelderland is onder de Nederlanders de belangrijkste binnenlandse vakantiebestemming. En daar zijn we trots op. Gelderland is dé wandel- en fietsprovincie. En bekend om natuur én haar gastvrijheid. Maar de vier Gelderse regio’s hebben nog veel meer te bieden. Aantrekkelijke winkelsteden, attracties, culinaire en culturele hoogstandjes en een modern aanbod aan verblijfsrecreatie. De vrijetijdssector is voor de Gelderse economie én werkgelegenheid heel belangrijk. Daarom willen we er de komende jaren voor zorgen dat de Nederlandse én buitenlandse bezoekers Gelderland weten te vinden en te waarderen.’