Merk ‘Betuwe, dijk van een landschap’ steeds meer zichtbaar

Met het nieuwe toeristische merk ‘Betuwe, dijk van een landschap’ presenteren de gemeenten Lingewaard en Overbetuwe zich aan het publiek. Het beeldmerk wordt steeds zichtbaarder in beide gemeenten, onder meer op de ‘bebouwde kom’-borden aan de invalswegen van alle dorpen. Wethouders Dimitri Horsthuis van Overbetuwe en Theo Janssen van Lingewaard onthulden samen het eerste bord. Tegelijkertijd overhandigde adjunct directeur van het Regionaal Bureau voor Toerisme Arnhem Nijmegen (RBT KAN), Hanneline Oosting, aan hen de mini-map, een handig drukwerk waarin alle toeristische highlights van de Betuwe zijn opgenomen. Ook zullen vlaggen met het logo worden geplaatst. Ten slotte hebben de toeristisch ondernemers de beschikking over een toolkit zodat zij het beeldmerk op al hun eigen uitingen kunnen plaatsen.

Betuwe, dijk van een landschap
De slogan ‘Betuwe, dijk van een landschap’ maakt onderdeel uit van het toeristisch beleidsplan van beide gemeenten dat in 2017 in nauw overleg met betrokken toeristisch ondernemers is opgesteld. Marketing is een belangrijk onderdeel van het plan. De twee gemeenten hebben de uitvoering van die marketingactiviteiten ondergebracht bij RBT KAN. ´Betuwe, dijk van een landschap´ kent vier pijlers: water, historie, actief bewegen en streekproducten. Het beeldmerk is de figuurlijke verbeelding van die vier thema’s. De ‘bebouwde kom’-borden bij alle dorpen worden op korte termijn allemaal getooid met dit beeldmerk. Wethouder Theo Janssen: “Wij zijn blij dat we het beeldmerk zichtbaar hebben gemaakt. Dit zal ook een positief effect hebben op het aantal ondernemers dat op de campagne gaat inhaken”.

Mini-map, toolkit en e-learning
In de mini-map vindt de bezoeker van de Betuwe alle sterke punten van de beide gemeenten prachtig op een rij. Een situatiekaart toont de belangrijkste attracties en verschillende routes nodigen uit om het gebied te verkennen. Het drukwerk is gratis verkrijgbaar bij de belangrijkste toeristische bedrijven en de VVV in de gemeenten Lingewaard en Overbetuwe. Om de toeristisch ondernemers praktisch bij te staan bij de verwerking van het beeldmerk in de eigen uitingen van het bedrijf, heeft RBT KAN een praktische toolkit gemaakt. Daarin staan teksten, beeldmerk en fotografie. Gratis en online beschikbaar. Wethouder Dimitri Horsthuis: ”Hoe meer bedrijven de campagne adopteren hoe liever wij het zien. Want met een groot draagvlak kunnen we een beter gezamenlijk product aan de bezoeker presenteren.”
De online e-training, die is bedoeld voor alle ambassadeurs in de detailhandel en horeca, maakt onderdeel uit van het kennisplatform van RBT KAN www.regioambassadeur.nl. Hierin worden alle sterke punten over de Betuwe bij die medewerkers onder de aandacht gebracht. Zo komt de kennis van de Betuwe precies terecht bij diegenen die dagelijks bezig zijn met de ontvangst van gasten.