Hoe onderscheid ik mij in 2019?

Aan het einde van het jaar verschijnen de lijstjes weer van marketing specialisten en trendwatchers. Ik ben er dol op! Wat heeft 2019 voor ons in petto op marketing- en communicatiegebied? Het blijft een uitdaging om je in de snel veranderende (digitale) wereld te onderscheiden, vooral met een beperkt budget. Uit de stortvloed van de te verwachten technische -, digitale -, online -, social – en content trends, heb ik een selectie gemaakt. In dit artikel vind je 5 ontwikkelingen die de moeite waard zijn.

Ken je doelgroep
Maar allereerst dien je als toeristische ondernemer te weten wie je doelgroep is of in ieder geval welke doelgroep je wilt aantrekken. De vlotte en eigentijdse twintiger trek je nou eenmaal met een andere boodschap via andere kanalen aan, dan de ervaren en gesettelde veertigplusser.

Gebruik voor dit inzicht de zeven leefstijlen van leefstijlvinder.nl. Deze laten zien waar mensen in hun vrije tijd of op vakantie behoefte aan hebben. En wat de verschillen hierin zijn. Waar wonen deze mensen en welke groepen wonen er in jouw regio? Wat zijn hun wensen en hoe kan je hen het beste bereiken? Ken je de postcodes van jouw gasten? Dan kan je deze hier (gratis!) online laten analyseren.

Een succesvolle marketingaanpak begint met kennis en inzicht. Weet jij op wie jij je wilt richten? Dan kan je je boodschap ook effectiever inzetten. Verplaats je in de doelgroep voor de juiste ‘tone of voice’ in je berichten en distribueer je berichten via de – bij de doelgroep – passende kanalen.

1. Niet typen maar spreken
Weten hoe en via welke kanalen je doelgroep graag communiceert is de basis. Je bezoeker verwacht ook dat jij dit doet op de wijze waarop hij dat fijn vindt. De verwachting is dat hij dit komende jaren ook digitaal via zijn stem doet. Commentaren en reviews zijn niet alleen meer platte tekst. LinkedIn heeft al aangekondigd dat gebruikers voice fragmenten kunnen gaan toevoegen aan comments en Instagram heeft spraakberichten toegevoegd in privé- en groepschats. Het gebruik van spraakberichten op Whatsapp groeit en ook podcasts zijn weer in opkomst. Experts beweren zelfs dat in 2020 50% van alle zoekopdrachten via voice search zal plaatsvinden. Ik ben benieuwd. Spraakberichten zijn in ieder geval sneller, persoonlijker en de toon is duidelijker, dus minder ruimte voor miscommunicatie.

2. De doorbraak van livestream
Dat tekst niet meer leidend is zien we ook terug in de live content die zich in 2018 al enorm heeft ontwikkeld. Stories, inmiddels al uitgerold op Snapchat, Instagram en Facebook, zijn een nieuwe vorm van tijdelijke, (live) foto en video content. Naast je social media tijdlijnposts is het dus ook slim om in 2019 aan de slag te gaan met stories. En doordat de content maar 24 uur te zien is kun je ermee experimenteren.

Welk social media kanaal zet je dan in? Dat wordt natuurlijk bepaald door je doelgroep! Hierbij een overzicht van de populairste social kanalen en haar gebruikers:

3. Mix en match
Ondanks dat je online kanalen waarschijnlijk de basis zijn voor je marketing- en communicatieactiviteiten raad ik je toch aan vooral een combinatie te maken met print en events. Een folder is nog steeds een belangrijke bron van informatie en inspiratie, vooral voor de oudere doelgroepen. En betekenisvol en persoonlijke contact is een vereiste anno 2019. Een slimme mix van online en offline uitingen vergroten het bereik, de zichtbaarheid en interactie. Events, persoonlijke berichten, blogs, video’s, social, advertenties, games en magazines laten zich uitstekend combineren.

4. Persoonlijk, betekenisvol en authentiek contact
Welke vorm van communicatie je ook inzet, in 2019 draait alles om authenticiteit en persoonlijk contact. Mensen zoeken steeds meer naar betekenis. Verdieping en zelfontwikkeling worden steeds belangrijker. Niet voor niets is yoga, mindfulness en meditatie populairder geworden. Betekenisvolle ervaringen leveren nou eenmaal meer levensgeluk op dan vluchtige online contacten. Ga dus de diepte in in je contact met je bezoekers, dit vergroot je vertrouwen en geloofwaardigheid.

Uiteindelijk kan alles binnen je organisatie nog zo goed geregeld zijn, als het persoonlijke contact een negatieve ervaring vormt doet dit er niet meer toe. Andersom hoeft een klacht door een goede persoonlijke service opeens geen spelbreker meer te zijn. Jij en je collega’s zijn dus het allerbelangrijkste visitekaartje van je organisatie. Ook online. Je (potentiële) bezoekers halen meer vertrouwen en geloofwaardigheid uit de verhalen van bekenden en uit betrouwbare websites met reviews, dan uit je advertenties. Misschien minder, maar wel relevantere en betekenisvolle contactmomenten zijn de sleutel.

De geloofwaardigheid van bedrijven daalt dus verder, geloofwaardigheid wordt steeds meer bepaald door consumenten. Authentiek blijven wordt steeds lastiger in de transparante omgeving waar iedereen content kan plaatsen over jou en/of op jouw platformen. Dus gebruik bezoekers, influencers en andere gebruikers dan ook en ga openbaar de dialoog aan. Je ontkomt er anno 2019 niet meer aan. Dit kan je merk maken of breken, dus ga wel weloverwogen te werk!

5. Kwaliteit in plaats van kwantiteit
De ontwikkeling van longread content sluit naadloos aan op de behoefte aan authenticiteit en betekenis. Deze lange, diepgaande verhalen en artikelen zul je steeds meer zien in 2019. Vereiste is dat de inhoud authentiek en betekenisvol is. Zelfs de ontwikkelingen op technologisch gebied gaan hard om dit ook meetbaar te maken. In plaats van het aantal clicks gaat het in 2019 dus steeds meer om relevantie. Het gaat om kwaliteit in plaats van kwantiteit.

Wat zet je in?
Er zijn veel wegen die naar Rome leiden en er is geen standaard handleiding voor de juiste inzet van marketing en communicatiekanalen. Verdiep je in je doelgroep, maak realistische doelstellingen en bepaal aan de hand hiervan welke middelen en kanalen bij jouw organisatie passen. Hopelijk leiden deze in 2019 tot een kwalitatief en betekenisvol bereik. Maak er een mooi jaar van!

Marjolein van Doorne
Marketing Manager
Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen

Bronnen:
SAMR Leefstijlvinder, Forbes, Marketing Tribune, Smart Insights, AD & Newcom, Frankwatching, Frankwatching, Adformatie en Nielsen.